Temperature: Lämmin

Ostin tänään pipon. En kannattanut tiukilla olevia venäläisiä mummoja, vaan pieniä kiinalaisia käsiä. Lisäksi patterit lämpiävät kämpässä. Olo on kuin oravalla. Nyt saa Siperian tuulet puhaltaa. Aloitin eilen terapiaprosessin ja olen järjettömän innoissani siitä. Asiakas on kutkuttavan haastava ja mainio tapaus. Päässä kuhisee ideoita ja odotan malttamattomana, että pääsen toteuttamaan niitä.

Kaupassa asiointi jaksaa edelleen yllättää. Kortiltasi voidaan veloittaa ilman että näppäilet pin-koodia. Sinun ei välttämättä tarvitse maksaa koko summaa, mikäli sinulta ei löydy vaadittavia pikkukolikoita. Jos kassa kysyy jotain, turvallisin vastaus on: njet. Yleensä he kysyvät, onko sinulla kaupan omaa etukorttia tai haluatko ostoksillesi muovipussin. Mutta toisinaan he voivat myös yrittää myydä jotain kassan lähistöllä olevaa turhaketta.

Opin juuri, että Zdravstvui on sinuttelu-muoto ja Zdravstvuite on teitittely-muoto, jota tulisi käyttää aina vieraiden ihmisten kanssa. Olen siis koko ajan tervehtinyt epäkohteliaasti. Ilmankos olen saanut hieman nihkeätä palvelua! Toisaalta olen kiitellyt epäilyttävän holtittomasti. Venäläinen ei turhia kiitä! Kun eräänkin kerran kaupan kassa kysyi minulta, haluanko muovipussin, vastasin ystävällisesti 'Ei kiitos!'. Tuloksena oli muovipussi ja hinta lappuun. Se on joko 'Ei' tai 'Kiitos'. Astetta jäyhempi kansa.

 

IMG_1868-normal.jpg
Tällä kaverilla näytti olevan lokoisat oltavat. Olen onnistunut järkyttämään ystävääni tiedolla, että olen ollut Pietarissa jo kolme viikkoa, enkä ole vielä kertaakaan käynyt Kissojen tasavallassa. Pitäisi varmaan joku ilta piipahtaa kahvilla!